Klubbens historia

2006

Den 20 april bildades Dvärgpinscherklubben efter att ha varit sammanslagen med pinscher i Pinscher- och dvärgpinschersektionen.

Den 27 augusti samma år arrangerades Mälarpinschern för första gången.

I månadskiftet september/oktober hölls det första medlemsmötet under en helg i Huskvarna med föreläsning och diskussion om mentalitet i fokus.

Några veckor senare arrangerades klubbens första inofficiella utställning för alla raser i Bankeryd.

I november kom ett beslut från SKK, efter ansökan från Dvärgpinscherklubben, att centralt registrera Patellastatus i SKK:s hunddata. Klubbens första år avslutades med att medlemmarna tillsammans stod i rasmontern för dvärgpinscher på "Rasklubbstorget" i Stockholm.

2007

Den 3 februari hölls Klubbens första ordinarie årsmöte i Huskvarna där våra stadgar antogs.

Marianne Olsson startade DP-Race i Falkenberg, detta evenemang  pågick i nästan 10 år.

Klubbens första KlubbMästerskap avgjordes i Agility och Lydnad.

Dvärgpinscherklubben arrangerade i samband med WW-08 en officiell utställning vid namn "Miniaturepinscher World Championship 2008".

2009

Titeln SDPV Svensk DvärgPinscher Vinnare delades ut för första gången till BIR och BIM på vår årliga rasspecial.

2011

Dvärgpinscherklubben lanserar sin Facebooksida. Klubbens och SSPK:s första officiella rasklubbsutställning arrangeras.

2013

Pinnebladet kommer ut i digital version. Fysiskt möte med samtliga funktionärer i klubben.

Dvärgpinscherklubbens nya hemsida och nya logotype lanseras.

2015

Titeln SDPV Svensk DvärgPinscher Vinnare delades ut för första gången till Junior och Veteranvinnare på vår årliga rasspecial.

Klubbmästerskap i Viltspår arrangerades och hölls i Värmland. Titeln  Svensk Dvärgpinschervinnare Viltspår (SDPVV) delades ut för första gången.

2016

En Facebookgrupp för dvärgpinscherägare startades (Dvärgpinscherträffar landet runt). Titeln SDPV-Valp Svensk DvärgPinschervinnare Valp delades ut för första gången till BIR och BIM i valpklass på vår årliga rasspecial.

Dvärgpinscherklubben tog över Lure racing tävlingar/träningar från SSPK

Pinnebladet lanseras i pappersformat.

2018

Dvärgpinscherklubben lanserar Dvärgpinscher Valphänvisning på Facebook för uppfödare anslutna till Dvärgpinscherklubben.

En arvsgåva från Marianne Olssons dödsbo tillföll klubben. Dvärgpinscherklubben arrangerade sin hittills största inofficiella hundutställning i Stockholm med över 400 anmälda hundar.

Statuerna för Mariannes Olssons Minnesfond godkändes på årsmötet.

2020–2021

Covid-19- pandemi drabbar hela världen och med det detta även föreningslivet. Vår förening som så många andra låg i vila under denna period.

2022

Ny styrelse inkom i klubben och stora förändringar påbörjades. Hemsidan började rensas upp och uppdateras. Aktiviteter och träffar påbörjades igen. Ny folder om rasen togs fram och trycktes. För första gången på länge kunde genomföra rasmonter både i Göteborg och Stockholm.

Pinnebladet bytte namn till Pinnenytt.

2023

Arbetet med hemsidan fortsatte och fick en ny layout och blev mobilanpassad. Loggan bytte färg till guld så klubbens färger numera går i svart och guld. KM i nosework genomfördes. Man påbörjade nya kriterier för uppfödare. En grupp sammansattes för att jobba fram nya statuer för årets hund för att öppna upp för fler medlemmar att kunna medverka. Man gör ett försök att få ett samarbete med grannklubbarna inom SSPK.

Uppdaterad: 19/3-24

unsplash